BEELDENDvzw
PLATFORM VOOR ACTUELE KUNST




ACTUELE KUNST
APRIL 2004

kunstenaars:
Guillaume Bijl / Kris Vleeschouwer/
Johan Deschuymer / Michael Filez/
Steve Schepens/ Liv Bugge /
Koen Wastijn /



home




























































































JOY * JOIE * VREUGD

3 t/m 18 april 2004

JOY * JOIE * VREUGD
ACTUELE KUNST IN DE PERIFERIE

Vanaf 3 april stelt vzw Beeldend drie weekends op rij de expo 'Joy, Joie, Vreugd' voor. Hier ontmoet jong aanstormend talent meer gevestigde kunstenaars binnen het beeldend circuit op een ongewone plaats: een boerderij te Zingem. Met deze tentoonstelling wil vzw Beeldend niet alleen jong talent een platform bieden, maar ook cultuur in de periferie brengen. Daarom kiest ze voor kunst in een afgelegen boerderij. De organisatoren opteren bewust voor een zorgeloze titel als 'Joy, Joie, Vreugd', omdat die tot vele impressies kan leiden. Aan de expo zit een hoge graad aan ironie verbonden, zowel ironie in de titel als ironie in menig werk.
Het uitgangspunt is een citaat uit Sloterdijks Kritiek van de cynische rede: 'Terwijl de cynicus melancholiek- verachtelijk glimlacht, vanuit de hoogte van de macht en haar desillussies, is het kenmerkend voor de kynicus om zo luid en ongeneerd te lachen dat keurige mensen het hoofd schudden'

Guillaume Bijl, Liv Bugge, Johan Deschuymer, Michael Filez, Steve Schepens, Kris Vleeschouwer en Koen Wastijn hebben zo hun eigen interpretatie omtrent de thematiek 'Joy, Joie, Vreugd' en geven er elk een volstrekt uiteenlopende invulling en uitwerking aan. Hun eigen specifieke achtergrond en roots vormen een basis voor een duidelijke dynamiek binnen de tentoonstelling.
Michael Filez (1977) creëert een soort van interrelationeel werk. Hij vertrekt vanuit een alliantie met personen die hij via toevalligheden ontmoet.
Het werk van Johan Deschuymer (1965) staat in relatie met de video van Koen Wastijn (1963). Samen creëren zij een opstelling die binnen het kader van de koeienstal zeer ironisch en bevreemdend werkt.
Steve Schepens (1978) werkt vooral met optisch bedrog. Perspectief is doorslaggevend. Voor zijn compositie gebruikt hij zowel de buiten- als binnenkant van de voormalige varkensstal.
Guillaume Bijl ( 1946) creëert een sorry in situ. De 'sorry's', vanaf 1987 ontwikkeld, vormen absurde en poëtische voorstellingen van een denkbeeldige realiteit.
Liv Bugge (1974)brengt een video.
Kris Vleeschouwer( 1972) maakt een werk in de paardestal, het werk bestaat uit twee componenten die in dialoog en relatie staan met elkaar. Wanneer het ene deel van het werkt stopt met bewegen komt het andere deel in beweging. enz Erbijzijn is de boodschap.

Opening zaterdag 3 april om 15 uur Open zaterdag en zondag van 14u tot 18 u tot en met 18 april 2004 Kruishoutemsesteenweg 117- 9750 Zingem



UITNODIGING


Ontwerp Aline De Nys




LOCATIE:
KRUISHOUTEMSESTEENWEG 117 | 9750 ZINGEM
Vierkantshoeve uit midden 19 de eeuw